كتير من الناس بيدوروا على سمسار لما يحبوا يبيعوا شققهم وعرفوا أن الأفضل أن أنت تبيع شقتك عن طريق السمسار – الوكيل العقاري – علشان 5 أسباب رئيسية هنقولكم عليها.
في الفترة الأخيرة ظهرت مواقع كتير جدًا بتوفر للمستخدم فرصة بيع عقاره على الإنترنت من غير أي رسوم اشتراك. بيدخل يحط مواصفات العقار أيًا كان نوعه وصوره والسعر اللي هو عاوزه وبيسيب بيناته علشان يقدر المشتري يتواصل معاه مباشرة. الموضوع ده نجح في مصر في فترة معينة زاد فيها إقبال المستخدمين على المواقع الإلكترونية دي. وكانوا شايفين بس الجوانب الإيجابية الموضوع زي:
- أنه سهًل عملية البيع والشراء على كل من البائع والمشتري.
- مفيش نسبة عمولة – لأن بعض المواقع دي مش بتاخد رسوم من المُعلن –
لكن رغم كده كتير من المُعلنين قالوا أن الموضوع له جوانب سلبية كتيرة زي:
- الوقت: سرعة إتمام عملية البيع في الوقت اللي أنت عاوزه.
- صعوبة الوصول إلى “العميل المستهدف” – الشخص المناسب اللي هيدفعلك المبلغ اللي أنت عاوزه ويخلص معاك من غير فصال.
- جدية المشتري مش دايمًا مضمونة
- مواقع الإعلانات المبوبة مبتضمنش بأي حال سواء البائع أو المشتري. ودي حالة حصلت فعلًا:
اختار وكيلك العقاري الآن!
وعلشان كده ناس كتير لجأت للوكيل العقاري علشان تبيع شققها، ولقوا أن في حالة التعامل مع وكيل عقاري – سمسار – أنت هتضمن:
- إتمام عملية البيع بسرعة – في الوقت اللي أنت عاوزه وهتححده -، وهتوصل إلى العميل اللي عاوز يشتري فعلًا بدون أي مجهود. إزاي؟
أولًا: السمسار هيبقى عارف أكتر منك سعر المتر في المنطقة اللي أنت عاوز تبيع فيه – حتى لو سألت ولفيت هو برده هيبقى عارف أكتر – وهيبعلك بالسعر اللي يخليك تبيع بسرعة وفي نفس الوقت تبقى كسبان. المعادلة الصعبة 😀
ثانيًا: هتتفقوا على السعر اللي أنت عاوزه في الشقة والعمولة بتاعته اللي هي ببتراوح ما بين 5% إلى 10% ودي كده أكترحاجة. وغير كده أنت مش هتدفع أي حاجة، هو هيتكفل بكافة فلوس الإعلانات سواء في الجرايد أو على الفيس بوك أو على المواقع الإلكترونية المختلفة.
خلينا نتفق أنه مفيش حاجة ببلاش! يعني أنت علشان تبيع شقتك بسعر حلو ويجيلك العميل اللي أنت عاوزه، لازم تختار الموقع أو وسيلة الإعلان بعناية تبقى Brand معروفة وليها عملاؤها اللي بيثقوا فيها ويروحولها مخصوص مش أي حاجة وخلاص وده اللي هيحققهولك الوكيل العقاري زي:
Remax – Regus – New Homes Egypt – Go Green Real Estate – B2B – Milestone وغيرهم.
الوكيل العقاري بيعمل ايه؟
بيتعاقد مع جهات إعلانات مختلفة جرايد مثل: الوسيط ومواقع تواصل إجتماعي مثل: ال Facebook ومواقع مُخصصة لتسويق العقارات أون لاين مثل: بروبرتي فايندر والأهرام. وتكلفة الإعلان في كل جهة من دول لاتقل عن 400 جنيه للوحدة.
يعني لو حسبنا تكاليف الإعلانات دي غير المجهود المعمول هنلاقي أن العمولة اللي هياخدها السمسار أقل بكتير من أنت تعمل كل ده بنفسك. ده غير أن في حاجات من اللي فوق دي أنت مش هتعرف تعملها بنفسك يعني مثلًا إعلانات ال Facebook محتاجة خبراء في المجال ده.
يجب عليك تسجيل الدخول لكتابة تعليق.